Skip to main content

Deltävling 1

Knutstorp

Första deltävlingen för året var som vanligt en lång färd ner till Skåne/Knutstorp. Knutstorp är Sveriges mest kuperade bana och min absoluta favorit. Det tog ett halvt varv när jag insåg att dom förändringar vi gjort i vinter var 100% i rätt riktning, nu skulle vi åka fort. Chassieinställning, mjukare fjädring och R-däck och en gubbe som börjat få lite körvana. Allt detta resulterade i banrekord i klassen samt vinst. Kul start för året!

Nikh: Ny bil på ny bana, efter några mindre ombyggnationer på den fabriksnya bilen BMW M2 stod vi på startlinjen i Knutstorp. Otroligt spännande att medverka i Timeattack på riktigt. Placeringsmässigt såg vi ganska snart att denna bil skulle ligga strax bakom dem 7 mer eller mindre helt ombyggda racebilarna. Så med siktet att klara top 10 blev en första 8:e plats superkul.

Deltävling 2

Kinnekullering

En bana jag kört minst på dom senaste 10 åren, smal och med lite lömska böjar som det gäller att hitta ett bra flyt i. Förra året hade jag väldigt höga förväntningar på både mig och bilen inför Kinnekulle, förväntningar som sprack. Så med det i bagaget gällde det att motbevisa tidigare upplevelser. Denna bana är omtalad för att man ska klara varvet under minuten. Resultatet blev, banrekord 59:044 och vinst. Check! Skönt när kropp och knopp samarbetar och levererar.

Nikh: Liten bana med alldeles för tung bil och för mycket hästkrafter blir sammanfattningen från Kinnekulle. 8:e plats även i denna deltävling.

Deltävling 3

Mantorp

Hade väldigt låga förväntningar inför Mantorp. Mantorp kräver mycket effekt, men vi har väghållning.
Våra mål var:
Delmål 1, under 1:31, det klarade vi på warmupen.
Delmål 2, under 1:30, resultat i Q1 blev 1:30.16

Där stod jag plötsligt som kval 2:a, kul. Till Q2 var jag tvungen att byta bromsbelägg fram. Efter snart tredje säsongen och fler varv än ett par bromsbelägg ska behöva utstå tog vi detta beslut. Jäklar vilken skillnad, naturligtvis blev allt error på samtliga bromspunkter. Så ingen höjdartid gick att få till och på sista varvet började även motorn misstända, för lite bränsle var en slutsats vi trodde på.

Inget Q3 fanns på schemat denna gång, utan direkt till final var det som gällde efter Q2, där stod vi fortfarande som kval 2:a. Kände en viss harmoni inför finalen och bromsarna visste jag nu hur dom bettade.

Tyvärr fortsatte misständningarna så fort allt blivit riktigt varmt, (alltså inte bränsle relaterat) så kunde inte riktigt göra mig själv rättvis. Hade under hela finalheatet kämpat och borde kunnat satt någon bra varvtid ­innan misständningarna började men tyvärr gick det inte denna gång. Vi är ett härligt gäng som gör detta möjligt! Slutade 5:a på Mantorp med strul, får väl vara okej.

Nikh: Mantorp, här skulle väl autobahnbilen göra sitt.
Toppfarten på rakan slutade på 230 km/h, ca 30 km/h mer än Peters Mx-5a trots detta hade vi väldigt nära samma tid totalt för ett varv. Långa svepande kurvor med lagom uppställ blev toppen med M2an, säsongens bästa placering med en 6:e plats.

Deltävling 4 & 5

Gelleråsen

Deltävling 4 och 5 var som vanligt på Gelleråsen och deltävling 5 är final=superlaps. Superspännande finalhelg, skulle jag komma 2:a på samtliga kval och samtliga finaler skulle jag förlora mästerskapet med 1 poäng.

Det blev stolpe ut trots en galet lyckad finalhelg i bilracingen! Personligt rekord på 12 av 14 körda pass denna helg. Slutade 2:a på lördagen och 3:a på söndagen. Så enligt beräkningarna baserade på placeringarna 1:a, 1:a, 4:a, 2:a, 3:a räckte det till en total andra plats i serien, snacka om tight!

Vilket toppengäng vi är som gjort detta möjligt. Kan inte ångra mig på något, utan vi gjorde verkligen vårat bästa

Nikh: säsongs avslutning med diverse små problem.
Slitna däck, slitna bromsar blev därefter ett resultat som inte gick att forcera fram något bättre än 8 & 9 för denna helg.

På sbrt.se använder vi cookies för att din upplevelse ska bli så bra som möjligt. Läs mer om cookies här.